Economie politique des inégalités
Thomas Piketty
(EHESS, Master « Analyse et politiques économiques »)
Organisation de l’unité d’enseignement et bibliographie
(Année universitaire 2005-2006)
Lundi 16h-18h
Lieu : campus Jourdan, 48 boulevard Jourdan, 75014 Paris, salle A2 (pavillon A)
Dates du cours : lundi 27/2/2006 au lundi 12/6/2006, sauf 6/3, 17/4, 1/5, 8/5, soit 12 séances.
1ère partie : du 27/2 au 15/5 (8 séances)
2ème partie : du 22/5 au 12/6 (4 séances)
Pour valider cette unité, les étudiants doivent participer activement aux deux parties.
La première partie sera consacrée à des présentations (principalement par l’enseignant) de recherches issues de la bibliographie décrite dans ce document. Les présentations seront faites principalement par l’enseignant, et seront précédées ou accompagnées de brèves présentations par des étudiants d’articles de la bibliographie (15mn).
La seconde partie sera consacrée à des présentations de recherches personnelles des étudiants, par exemple du projet de mémoire de M2 (si le sujet se rattache approximativement au domaine du cours), ou éventuellement d’articles récents non couverts dans la 1ère partie (issus de la bibliographie ou suggérés par les étudiants).
Pour valider cette unité, les étudiants ont deux options : présenter un article de la bibliographie (15mn) dans la 1ère partie (option 1), ou bien présenter une recherche personnelle ou un projet de recherche personnel (30mn-40mn), ou éventuellement un article, dans la 2ème partie (option 2). L’option 2 est recommandée pour tous les étudiants dont le mémoire de M2 porte sur domaine relié aux thèmes couverts dans cette unité (au sens large).
Email : piketty@ehess.fr ou piketty@ens.fr
Page web du séminaire : http://piketty.pse.ens.fr
Les références ** sont des lectures obligatoires. Les références * sont recommandées. Les autres références fournissent des points d’entrée dans la littérature spécialisée pour les étudiants intéressés par tel ou tel domaine, mais ne seront présentées que de façon allusive dans le cours.
Ouvrages généraux sur les inégalités :
A.B. Atkinson et F.
Bourguignon (éd.), Handbook of Income Distribution, North-Holland, 2000
T. Piketty, L’économie des inégalités, éditions La Découverte, collection « Repères », 1997
* T. Piketty, Les hauts revenus en France au 20ème siècle – Inégalités et redistributions, 1901-1998, éditions Grasset, 2001
B. Salanié, Théorie économique de la fiscalité, éditions Economica, 2002
Articles généraux sur les méthodes empiriques (variables instrumentales, expériences naturelles, etc.) fréquemment utilisées dans les articles de la bibliographie :
* J. Angrist et A.
Krueger, "Instrumental Variables and the Search for Identification: From
Supply and Demand to Natural Experiments," Journal of
Economic Perspectives, 15 (4) (2001), pp. 69-87
* M. Bertrand, E.
Duflo et S. Mullainhatan, “How Much Should we Trust Differences-in-Differences
Estimates?”, Quarterly Journal of Economics (2003) [article
en format pdf]
** E. Duflo, « Empirical Methods », mimeo MIT, 2002 [article en format pdf]
Les principales sources en
France : enquêtes (Budget des familles, Emploi, Revenus fiscaux, Logement,
etc.) versus fichiers administratifs et fiscaux (IR, ISF, ISu, IS, DADS, CNAF,
etc.) (publications à connaître : INSEE-Synthèses, Rapports du
Conseil d’Analyse Economique, Rapports du Conseil des Impôts, Rapports du CERC,
Notes de la Drees, etc.) (fichiers : Lasmas - page d'accueil
)
Sur les dangers des sources secondaires :
* A.B. Atkinson et A.
Brandolini, « Promise and Pitfalls in the Use of « Secondary »
Data-Sets : Income Inequality in OECD Countries as a Case Study », Journal
of Economic Literature 39 (September 2001), pp.771-799
A. Banerjee et E.
Duflo, « Inequality and Growth : What Can the Data Say ? »,
mimeo, MIT, 2000 [article
en format pdf]
K. Deininger et L.
Squire, « A New Data Set Measuring Income Inequality », World Bank
Economic Review 10 (3) (1996), pp.565-591 [Deininger-Squire
data set]
2. Les inégalités dans
le long terme : la fin des rentiers (2005-2006, séance 2)
A.B. Atkinson, « Top Incomes in the United
Kingdom over the Twentieth Century », mimeo, Nuffield College, 2003 [article
en format pdf]
A.B. Atkinson et W. Salverda, « Top Incomes in the Netherlands and
the United Kingdom over the Twentieth Century », mimeo, Nuffield College,
2003 [article
en format pdf]
F. Dell, “Top Incomes in Germany over the 20th Century,
1891-1995”, mimeo, Paris-Jourdan, 2003 [article
en format pdf]
F. Dell, T. Piketty et E. Saez, “Income and Wealth Concentration in
Switzerland ovez the 20th Century”, mimeo, Paris-Jourdan et
Berkeley, 2003 [article
en format pdf]
W. Kopczuk et E. Saez, « Top Wealth Shares in the United States,
1916-2000 – Evidence from Estate Tax Returns », mimeo, Columbia et
Berkeley, 2003 [article
en format pdf]
T. Piketty, « Les
inégalités dans le long terme », in Inégalités économiques, Rapport
du Conseil d’Analyse Economique n°33 (juin 2001), La documentation française [article
en format pdf]
** T. Piketty, « Income Inequality in France, 1901-1998 », Journal
of Political Economy 111 (2003), 1004-1043 [article
en format pdf]
** T. Piketty et E. Saez, « Income Inequality in the United States,
1913-1998 », Quarterly Journal of Economics 118 (2003), 1-39 [article
en format pdf]
** T. Piketty, G. Postel-Vinay et J.L. Rosenthal, “Wealth Concentration
in a Developping Economy: Paris and France, 1807-1994”, mimeo, Paris-Jourdan
and UCLA, 2004 [article
en format pdf]
E. Saez et M. Veall, « High Incomes in Canada, 1920-2000 »,
mimeo, Berkeley, 2002 [article
en format pdf]
Repères théoriques sur
inégalités patrimoniales et taxation optimale du capital:
A. Banerjee et A. Newman (1993), « Occupational Choice and the
Process of Development », Journal of Political Economy 101 (1993),
pp.274-299 [article
en format pdf]
H. Cremer, P. Pestieau et J.C. Rochet, “Capital Income Taxation when
Inherited Wealth is Not Observable”, Journal of Public Economics 87
(2003), 2475-2490 [article
en format pdf]
C. Chamley, “Capital Income Taxation, Wealth Distribution and Borrowing
Constraints”, Journal of Public Economics 79 (1) (January 2001),
pp.55-70 [article
en format pdf]
R. Gordon, « Taxation of Interest Income », NBER Working Paper
9503 (2003) [article
en format pdf]
R. Morck, “Why Some Double Taxation Might Make Sense: The Special Case
of Inter-Corporate Dividends”, NBER Working Paper 9651 (2003) [article
en format pdf]
* T. Piketty, « Income Inequality in France, 1901-1998 », CEPR
Working Paper n°2876 (July 2001) (Appendix, pp.30-32) [article
en format pdf]
E. Saez, “Optimal Progressive Capital Income Taxes in the Dynastic
Model”, mimeo, Berkeley, 2001 [article
en format pdf]
Sur l’inefficacité de la
transmission héréditaire du patrimoine :
F. Caselli et N. Gennaloll,
« Dynastic Management », Bread Working Paper 15 (2003) [article en format pdf]
D. Holtz-Eakin, D. Joulfaian
et H.S. Rosen, « The Carnegie conjecture : some empirical
evidence », Quarterly Journal of Economics 108 (May 1993),
pp.288-307 [article en format pdf]
R.K. Morck, D.A. Strangeland et B. Yeung, « Inherited Wealth,
Corporate Control and Economic Growth: the Canadian Desease? », in R.K.
Morck, Concentrated Capital Ownership, NBER/University of Chicago Press,
pp.319-369, 2000 [article
en format pdf]
* F. Pérez-Gonzalez, “Does Inherited Control Hurt Firms’ Performance?”,
mimeo, Harvard, 2001 [article
en format pdf]
D. Sraer, « Les
entreprises familiales sont-elles inefficaces ? Le cas des entreprises
françaises côtées de 1990 à 2000 », mimeo, Paris-Jourdan [article en format pdf]
Etudes empiriques sur les contraintes
de crédit:
** A. Banerjee et E. Duflo, “Do Firms Want to Borrow More ? Testing
Credit Constraints Using a Directed Credit Programme”, mimeo, MIT, 2002 [article
en format pdf]
O. Lamont, “Cash Flow
and Investment: Evidence from Internal Capital Markets”, Journal of Finance
52 (1997), 83-109 [article
en format pdf]
4. La montée des
inégalités depuis les années 1970-1980 : changement technique ou
institutions? (thème non couvert en 2005-2006)
D. Acemoglu, « Technical Change, Inequality, and the Labor
Market », NBER Working Paper n°7800 (July 2000) [article
en format pdf]
* D. Acemoglu, “Cross-Country Inequality Trends”, NBER Working Paper
n°8832 (2002) [article
en format pdf]
D. Autor, F. Lévy et R. Murnane, “The Skill Content of Recent
Technological Change : An Empirical Exploration”, Quarterly Journal of
Economics 2003 [article
en format pdf]
** M. Bertrand et S. Mullainathan, “Do CEOs Set Their Own Pay ? The
Ones Without Principals Do”, Quarterly Journal of Economics 116 (3)
(August 2001), pp.901-932 [article
en format pdf]
F.D. Blau et L.M. Kahn, “Do Cognitive Test Scores Explain Higher US Wage
Inequality?”, NBER Working Paper n°8210 (April 2001) [article
en format pdf]
* D. Card et J. DiNardo, “Skill-Biased Technical Change and Rising Wage
Inequality: Some Problems and Puzzles”, NBER Working Paper 8769 (2002) [article
en format pdf]
D. Card et T. Lemieux, “Can Falling Supply Explain The Rising Return to
College for Younger Men? A Cohort-Based Analysis”, Quarterly Journal of
Economics 116(2) (2001), pp.705-746 [article
en format pdf]
* J. DiNardo et S. Pishke, “The Returns to Computer Use Revisited: Have Pencils
Changed the Wage Structure Too?”, Quarterly Journal of Economics 112(1)
(1997), pp.291-303 [article
en format pdf]
* D.S. Lee, “Wage Inequality in the United States during the 1980s:
Rising Dispersion or Falling Minimum Wage?”, Quarterly Journal of Economics
114 (3) (August 1999), pp.977-1023 [article
en format pdf]
* J. Rotemberg, “Perceptions of Equity and the Distribution of Income”,
mimeo, Harvard, 2000 [article
en format pdf]
5. La montée des
inégalités depuis les années 1970-1980 : manipulation fiscale et
élasticité de l’offre de travail (thème non couvert en 2005-2006)
Repères théoriques sur
élasticité de l’offre de travail et taux marginaux d’imposition :
P. Diamond, “Optimal
Income Taxation: An Example with a U-Shaped Pattern of Optimal Marginal Rates”,
American Economic Review 88 (1998), 83-95 [article
en format pdf]
* T. Piketty, « La
redistribution fiscale face au chômage », Revue française d’économie
12 (1) (hiver 1997), pp.157-201 [article
en format pdf]
* E. Saez, “Using Elasticities to Derive Optimal Income Tax Rates”, Review
of Economic Studies 68 (1) (2001),
pp.205-229 [article
en format pdf]
Etudes empiriques sur l’élasticité
de l’offre de travail des hauts revenus :
** M. Feldstein, “The Effect of Marginal Tax Rates on Taxable Income: A
Panel Study of the 1986 Tax Reform Act”, Journal of Political Economy
103 (1995), 551-572 [article
en format pdf]
A. Goolsbee, “What Happens When You
Tax the Rich? Evidence from Executive Compensation”, Journal of Political
Economy (April 2000) [article
en format pdf]
A. Goolsbee, “Evidence on the High-Income Laffer Curve from Six Decades
of Tax Reform”, Brookings Papers on Economic Activity 1999:2.
R.H. Gordon et J. Slemrod, “Are
“Real” Responses to Taxes Simply Income Shifting Between Corporate and Personal
Tax Bases?”, in Does
Atlas Shrug? – The Economic Consequences of Taxing the Rich, édité par J.B.
Slemrod, Harvard University Press, 2000 [article
en format pdf]
J. Gruber et E. Saez, “The Elasticity of Taxable Income: Evidence and
Implications”, Journal of Public Economics 84 (2002), pp.1-32 [article
en format pdf]
* T. Piketty, “Les hauts
revenus face aux modifications des taux marginaux supérieurs de l’impôt sur le
revenu en France, 1970-1996”, Economie et Prévision 138-139 (1999),
25-60 [article
en format pdf]
E. Saez, “Reported Incomes and Marginal Tax Rates, 1960-2000 :
Evidence and Policy Implications”, mimeo, Berkeley, 2003 [article
en format pdf]
Etudes empiriques sur
l’élasticité de l’offre de travail des bas revenus :
* B. Dormont, D. Fougère et
A. Prieto, « L’effet de l’allocation unique dégressive sur la reprise
d’emploi », mimeo, CREST, 2001 [article
en format pdf]
* B. Meyer et D. Rosenbaulm, « Welfare, the Earned Income Tax
Credit, and the Labor Supply of Single Mothers », Quarterly Journal of
Economics 116 (3) (August 2001), pp.1063-1114 [article
en format pdf]
* T. Piketty, « L’impact
des incitations financières au travail sur les comportements individuels :
une estimation pour le cas français », Economie et Prévision
n°132-133 (janvier-mars 1998), pp.1-35 [article
en format pdf]
* T. Piketty, “L’impact de
l’allocation parentale d’éducation sur l’activité féminine et la fécondité,
1982-2002”, Document de travail Cepremap 2003-09 (décembre 2002) [article
en format pdf]
Etudes empiriques sur
l’élasticité de la demande de travail :
D. Acemoglu at J. Angrist, “Consequences of Employment Protection? The
Case of the Americans with Disabilities Act”, Journal of Political Economy
109(5) (2001), pp.915-957 [article
en format pdf]
B. Crépon et R. Desplatz,
« Evaluation des effets des dispositifs d’allègements de charges sociales
sur les bas salaires », Economie et statistiques n°348, pp.3-24
(2001) [article
en format pdf]
M. Fiole, V. Passeron et M.
Roger, « Premières évaluations quantitatives des réductions collectives du
temps de travail », Documents
d’études de la DARES n°35 (janvier 2000) [article
en format pdf]
J. Gruber, “The Incidence of Mandated Maternity Benefits”, American
Economic Review 84(3) (1994), pp.622-641 [article
en format pdf]
F. Kramarz et T. Philippon, « The Impact of Differential Payroll
Tax Subsidies on Minimum Wage Employment », Journal of Public Economics
82 (1) (October 2001), pp.115-146 [article
en format pdf]
K. Lang, “The Effect of Payroll Tax on Earnings: A Test of Competing
Models of Wage Determination”, NBER Working Paper 9537 (2003) [article
en format pdf]
6. Inégalités et
éducation (2005-2006,
séances 3, 4 et 5)
Estimation des rendements de
l’éduction – limites des données sur mobilité sociale et éduction :
E.
Maurin, “The Impact of Parental Income on Early Schooling Transitions: A
Re-Examination Using Data over Three Generations”, Journal of Public
Economics 85(3) (2002), pp.301-332 [article
en format pdf]
J. Shea, “Does Parents’ Money Matter?”, Journal of Public Economics
77 (2), pp.155-184 (2000) [article
en format pdf]
Estimation des rendements de
l’éducation – l’apport des expériences naturelles:
** J. Angrist et A. Krueger, “Does Compulsory School Attendance Affect
Schooling and Earnings?”, Quarterly Journal of Economics 106(4) (1991), pp.979-1014 [article
en format pdf]
O. Ashenfelter et C. Rouse, “Income, Schooling and Ability: Evidence
from a New Sample of Twins”, Quarterly Journal of Economics 113(1)
(1998), pp.253-284 [article
en format pdf]
S. Black, P. Devereux et K. Salvanes, “Is Education Inherited ?
Understanding Intergenerational Transmission of Human Capital”, mimeo UCLA,
2003 [article
en format pdf]
A. Björklund, M. Lindahl et E. Plug, “Intergenerational Effects in Sweden:
What Can We Learn from Adoption Data?” , mimeo, Stockholm et Amsterdam [article
en format pdf]
A. Chevalier, C. Harmon, I. Walker et Y. Zhu, « Does Education
Raise Productivity or Just Reflect It ? », CEPR Discussion Paper 3993
(2003) [article
en format pdf]
* E. Duflo, “Schooling and Labor Market Consequences of School
Construction in Indonesia: Evidence from an Unusual Policy Experiment”, American
Economic Review 91 (4) (September 2001), pp.909-926 [article
en format pdf]
J. Grenet, « Suffit-il
d’allonger la scolarité obligatoire pour augmenter les salaires ? Le cas
de la réforme Berthoin », mémoire de Dea, Paris-Jourdan, 2003 [article en format pdf]
K. Hansen, J. Heckman et K. Mullen, “The Effect of Schooling and Ability
on Achievement Test Scores”, NBER Working Paper 9881 (2003) [article
en format pdf]
P. Oreopoulos, “Do Dropouts Drop Out Too Soon? Evidence from Changes in
School-Leaving Laws”, mimeo, Toronto, 2003 [article
en format pdf]
L’impact de la taille des
classes sur la performance scolaire:
* J. Angrist et V. Lavy, “Using Maimonides’ Rule to Estimate the Effect
of Class Size on Student Achievement”, Quarterly Journal of Economics
114(2) (1999), pp.533-574 [article
en format pdf]
* C. Hoxby, “The Effect of Class Size on Student Achievment: Evidence
from Population Variation”, Quarterly Journal of Economics 115(4)
(2000), pp.1239-1285 [article
en format pdf]
A. Krueger, “Experimental
Estimates of Education Production Functions”, Quarterly Journal of Economics
114(2) (1999), pp.497-532 [article en format pdf]
** Piketty, T.,
« L’impact de la taille des classes et de la ségrégation sociale sur la
réussite scolaire dans les écoles françaises: une estimation à partir du panel
primaire 1997 », mimeo 2004 [article
en format pdf]
L. Wossman et M. West, “Class-Size Effects in School Systems Around the
World: Evidence from Between-Grade Variation in TIMSS”, mimeo, Kiel et Harvard,
2002 [article
en format pdf]
L’impact des incitations
financières sur la performance scolaire:
J. Angrist et V. Lavy, “The Impact of High School Matriculation Awards:
Evidence from Randomized Trials”, NBER Working Paper 9389 (2002) [article
en format pdf]
* R. Benabou, F. Kramarz et
C. Prost, « Augmenter les ressources des collèges défavorisés : une
évalution empirique des Zones d’Education Prioritaires », mimeo, Princeton
et Crest, 2002 [article
en format pdf]
* P. Glewwe, N. Ilias et M. Kremer, « Teacher Incentives »,
NBER Working Paper 9671 (2003) [article
en format pdf]
* V. Lavy, “Paying for Performance: The Effect of Financial Incentives
on Teachers’ Effort and Students’ Scholastic Outcomes”, mimeo, Jerusalem, 2003 [article
en format pdf]
Repères théoriques sur
ségrégation sociale et peer effects :
R. Benabou, “Workings of a City: Location, Education and Production”, Quarterly
Journal of Economics 108 (1993), 619-653 [article
en format pdf]
Estimations empiriques de
l’ampleur des « peer efffects » :
J. Angrist, « How Important Are Classroom Peer Effects ?
Evidence from Boston’s Metco Program”, NBER Working Paper 9263 (2002) [article
en format pdf]
P. Arcidiano et S. Nicholson, “Peer Effects in Medical Schools”, mimeo
2003 [article
en format pdf]
S. Black, « Do Better Schools Matter ? Parental Valuation of Elementary
Education”, Quarterly Journal of Economics 114(2) (1999), pp.577-599 [article
en format pdf]
G. Duncan, J.
Boisjoly, D. Levy, M. Kremer et J. Eccles, “Empathy or Antipathy? The
Consequences of Racially and Socially Diverse Peers on Attitudes and
Behaviors”, mimeo, Harvard, 2003 [article
en format pdf]
A. Falk et A. Ichino,
“Clean Evidence on Peer Effects”, mimeo, EUI, 2003 [article
en format pdf]
M. Fertig et C.
Schmidt, “The Role of Background Factors for Reading Litteracy: Straight
National Scores in the Pisa 2000 Study”, CEPR Discussion Paper 3544 (2002) [article en format pdf]
E. Gould, V. Lavy et D. Paserman, “Immigrating to Opportunity –
Estimating the Effect of School Quality Using a Natural Experiment on Ethiopans
in Israël”, CEPR Discussion Paper 4052 (2003) [article
en format pdf]
D. Goux et E. Maurin, « Neighborhood Effects on Performance at
School », mimeo, Crest, 2003 [article
en format pdf]
* C. Hoxby, “Peer Effects in the Classroom: Learning from Gender and
Race Variation”, NBER Working Paper 7867 (2000) [article
en format pdf]
C. Hoxby, “All School Finance Equalizations Are Not Created Equal”, Quarterly
Journal of Economics 116(4) (2001), pp.1189-1231 [article
en format pdf]
** M. Kremer et D. Levy, “Peer Effects and Alcohol Use Among College
Students”, NBER Working Paper 9876 (2003) [article
en format pdf]
B. Sacerdote, “Peer Effects with Random Assignment: Evidence from
Dartmouth Roommates”, Quarterly Journal of Economics 2001 [article
en format pdf]
S.V. Schnepf, “A Sorting Hat that Fails? The Transition from Primary to
Secondary School in Germany”, Innocenti Working Papers 92 (2003) [article
en format pdf]
G. Winston et D. Zimmerman, “Peer Effects in Higher Education”, NBER
Working Paper 9501 (2003) [article
en format pdf]
Frais d’inscription et
inégalités d’accès à l’enseignement supérieur :
C. Avery et C. Hoxby, “Do and Should Financial Aid Packages Affect
Students’ College Choices?”, NBER Working Paper 9482 (2003) [article
en format pdf]
T. Kane, “A Quasi-Experimental Estimate of the Impact of Financial Aid
on College-Going”, NBER Working Paper 9703 (2003) [article
en format pdf]
* D. Linsenmeier, H. Rosen et C.E. Rouse, “Financial Aid Packages and
College Enrollment Decisions: An Econometric Case Study”, NBER Working Paper 9228 (2003) [article
en format pdf]
* B. Terry Long, “The Impact of Federal Tax Credits for Higher Education
Expenses”, NBER Working Paper 9553 (2003) [article
en format pdf]
7. Inégalités et discrimination (2005-2006, séance 6)
Repères théoriques sur les modèles de discrimination statistique
S. Coate et G. Loury,
« Will Affirmative Action Eliminate Negative Stereotypes ? », American
Economic Review 83 (1993), 1220-1241 [article
en format pdf]
T. Piketty,
“Self-Fulfilling Beliefs About Social Status”, Journal of Public Economics
70 (1998), 115-132 [article
en format pdf]
Etudes empiriques sur la discrimination raciale :
** M. Bertrand et
S. Mullainhantan, “Are Emily and Greg More Employable than Lakisha and Jamal? A
Field Experiment on Labor Market Discrimination”, NBER Working Paper 9873
(2003) [article
en format pdf]
F. Collins et R.
Margo, “Historical Perspectives on Racial Differences in Schooling in the
United States”, NBER Working Paper 9770 (2003) [article
en format pdf]
** K. Hoff et P.
Pandey, “Why Are Social Inequalities So Durable? An Experimental Test of the
Effects of Indian Caste on Performance”, mimeo, World Bank [article
en format pdf]
Etudes empiriques sur les discriminations hommes/femmes :
J. Albrecht, A. Björklund et S. Vroman, “Is
There a Glass Ceiling in Sweden?“, mimeo, Stockholm, 2001 [article en format pdf]
J. Dolado et V.
Llorens, “Gender Wage Gaps by Education in Spain: Glass Floors vs Glass
Ceilings”, mimeo, Madrid, 2003 [article
en format pdf]
* L. Gonzales,
“Single Mothers and Work”, mimeo, Northwestern, 2003 [article
en format pdf]
A. Gosling, “The Changing
Distribution of Male and Female Wages, 1978-2000: Can the Simple Skills Story
Be Rejected?”, CEPR Discussion Paper 4045 (2003) [article
en format pdf]
* V. Lavy, “Stereotyping and Gender Biases in Perceptions of Cognitive
Ability: Evidence From A Natural Experiment Among Public School Teachers”,
mimeo, Jerusalem, 2003 [article
en format pdf]
T. Piketty, “Gender Bias in Income Survey Response”, mimeo,
Paris-Jourdan, 2003
8. Inégalités et
structures familiales
(2005-2006, séances 7 et 8)
** N. Qian, “Quantity-Quality and the One-Child Policy: the positive effect
of family size on education in China”, mimeo, MIT, 2005 [article
en format pdf]
** G. Dahl et E. Moretti, “The demand for sons – Evidence from divorce,
fertility and shotgun marriage”, NBER Working Paper 2004 [article
en format pdf]
L’impact de la taille et du
sexe de la fratrie sur les comportements:
** J. Angrist et W. Evans, “Children and Their Parents’ Labor
Supply : Evidence from Exogenous Variation in Family Size”, American
Economic Review 88(3) (1998), pp.450-476 [article
en format pdf]
* D. Goux et E. Maurin, “The Effect of Overcrowded Housing on Children’s
Performance at School”, mimeo, Crest, 2001 [article
en format pdf]
Conflits hommes/femmes et
allocation des ressources:
* J. Angrist, “How Do Sex Ratios Affect Marriage and Labor Markets?
Evidence from America’s Second Generation”, Quarterly Journal of Economics
117(3) (2002), pp.997-1038 [article
en format pdf]
S. Aura, “Does the Balance of Power Within a Family Matter? The Case of
the Retirement Equity Act”, mimeo, 2001, MIT [article
en format pdf]
P.A. Chiappori, B. Fortin et G. Lacroix, « Marriage Market, Divorce
Legislation and Household Labor Supply », Journal of Political Economy
2002 [article
en format pdf]
E. Duflo, “Child Health and Household Ressources in South Africa:
Evidence from the Old Age Pension Program”, American Economic Review 90 (2)
(May 2000), pp.393-398 [article
en format pdf]
** E. Duflo et C. Udry, “Risk and Intra-Household Allocation in Côte
d’Ivoire”, mimeo MIT 2001 [article
en format pdf]
M. Tertilt, « Polygyny and Poverty », mimeo, Minnesota, 2003 [article
en format pdf]
L’impact du divorce sur les
enfants:
A. Bjorklund et M. Sundstrom, « Parental Separation and Children’s
Educational Attainment : A Siblings Approach », mimeo 2002 [article
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